Opleiding Contactcenter medewerker

Duur 6 maanden | Diploma

Opleiding Contactcenter Medewerker

Klantcontact via telefoon en sociale media? Word contactcenter Medewerker

Bel je de hele dag mensen als je in een callcenter werkt? Of chat je ook met klanten? En reageer je op Facebookberichten? Als medewerker contactcenter doe je meer dan alleen maar bellen. Wat precies? Dat leer je in onze opleiding Contactcenter Medewerker.

Als medewerker van  een customer contact center klantencontact heb je op verschillende manieren contact met klanten en geïnteresseerden. Bellen is een belangrijk onderdeel van je werk. En dat doe je bij voorkeur zo goed mogelijk.

Reageren op Facebook

Bij een callcenter of klantenservicecentrum benut je meerdere kanalen:

  • via Facebook beantwoord je de vraag van mevrouw Jansen over haar vliegticket;
  • op Twitter haak je in op een gesprek over je bedrijf;
  • via de chatfunctie adviseer je een klant over een artikel.

Behalve via webcare heb je ook telefonisch contact met (mogelijke) klanten. Mensen bellen in vanwege een probleem met hun tv. Of om hun abonnement op de krant op te zeggen.

Problemen oplossen

Sommige klanten hebben een klacht. Hoe ga je daar als Medewerker Klantenservice mee om? En wat doe je als je niet weet hoe je een probleem oplost? Of als een klant agressief reageert? Je ontdekt het allemaal in de cursus Callcenter Medewerker.

Als callcenter medewerker voer je steeds een gesprek of gesprekje met een klant. Of dit nu via de mail, WhatsApp of telefoon is.

Gesprekken sturen

Je doet er alles aan om de gesprekken de goede kant op te sturen. Maar hoe doe je dat? In de cursus ervaar je hoe je gesprekstechnieken inzet.

En als iemand je wat vertelt over zijn vraag of klacht: hoe haal je dan de essentie eruit? Hoe je de kern van iemands relaas eruit haalt, leer je in de cursus Callcenter Medewerker.

Tips krijgen

Omdat je veel sociale media benut, schrijf je ook veel berichtjes. In de cursus krijg je allerlei tips en tricks voor het schrijven van een post, reactie of e-mail.  

Na je cursus weet je hoe je een gesprek leidt, de juiste vragen en klachtgesprekken zo positief mogelijk afhandelt. Je versterkt ook nog eens je commerciële vaardigheden en je kennis over sociale media.

Je komt goed voor de dag wanneer je solliciteert naar een baan bij een

  • callcenter;
  • customer contact center;
  • afdeling Webcare & Klantenservice.

Werken bij een callcenter of het team Webcare?

Kom alles te weten over gesprekstechnieken, social media en customer service. Ook versterk je het team Webcare. Of je gaat aan de slag bij een callcenter. Volg de cursus Callcenter Medewerker en bereid je voor op de dynamische wereld van callcenters.

Sluit aan op de praktijk

De cursus sluit volledig aan op de praktijk van de callcenterbranche en geeft een gedegen voorbereiding op het werk in een callcenter. Perfect voor iedereen die op een klantenservice of bij een dienstverlenende instantie wil gaan werken, maar ook ideaal als opfriscursus voor mensen die al in een callcenter werkzaam zijn. Deze cursus is ook zeer interessant voor herintreders, mensen die zich willen omscholen en werkzoekenden.

Er is veel vraag naar medewerkers op een klantenservice, aangezien steeds meer bedrijven hun front-office beperken tot een zo klein mogelijk ingerichte receptie en hun klantinformatie uitbesteden aan een callcenter. Het is een functie die vaak ook parttime kan worden ingevuld. 

Studieprogramma 

De cursus bestaat uit 24 lessen. Hierin komen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde:

  • inleiding: wat houden de werkzaamheden in;
  • branchebepaling en ontwikkelingen binnen de beroepsuitoefening;
  • inbound- en outboundwerkzaamheden, callcenterterminologie;
  • Computer Telephony Integration, internettoepassingen, social media;
  • computervaardigheden: gegevensverwerking en automatisering;
  • doelgericht communiceren;
  • gespreks- en argumentatietechnieken;
  • omgaan met kritiek en agressie;
  • persoonlijke invloed op communicatie, klanttypologieën;
  • wetgeving en privacy;
  • marketing, telemarketing, telebusiness, Customer Relationship Management;
  • telefoonetiquette, Netetiquette, nationaal en internationaal telefoonalfabet;
  • luistervaardigheid;
  • soorten vragen en manieren van vraagstelling;
  • optimaliseren van de manier van spreken;
  • telescript, flowchart, drop-downmenu, databasegestuurd script;
  • informatieverstrekking en wetgeving;
  • advies- en servicegesprek;
  • klachtengesprek / slechtnieuwsgesprek;
  • commerciële vaardigheden;
  • verkoopgesprek en enquête;
  • persoonlijke effectiviteit;
  • schriftelijke taalvaardigheid.

Je leert alle gespreksvormen om klantvriendelijk en klantgericht te kunnen handelen. Via onze digitale leeromgeving kun je inspreekoefeningen inzenden, zodat jouw docent ook jouw spreekvaardigheid kan beoordelen.

Aangezien het werk in callcenters niet meer alleen uit telefoonbehandeling bestaat, maar steeds meer uitgebreid wordt met schriftelijke vormen van communicatie zoals het beantwoorden van e-mails, wordt ook volop aandacht besteed aan duidelijk en foutloos Nederlands schrijven. Dit maakt deze praktische cursus op MBO-niveau bijzonder compleet!

Studeer in je eigen tempo – waar je maar wilt

Je bepaalt zelf waar, wanneer en hoe je studeert. En je mag altijd je eigen tempo bepalen. Zo is de opleiding Callcenter Medewerker uitstekend te combineren met een drukke baan of met je hobby’s. Starten met deze opleiding kan op elke dag van het jaar!

Flexibiliteit: je ontvangt de lessen gedrukt en digitaal

Je ontvangt het complete lespakket in een luxe ringband thuis per post. De lesstof wordt in de meeste gevallen ook getoond in een digitale leeromgeving. Zo kun je altijd studeren op de manier die het beste bij jou past.

Persoonlijke begeleiding

Dankzij de persoonlijke begeleiding van onze deskundige docent sta je er niet alleen voor. Je kunt het huiswerk aan het eind van een les opsturen naar je docent (via onze digitale leeromgeving of per post) die het dan weer snel naar je terugzendt. Gecorrigeerd en voorzien van advies, uitleg, cijfer en antwoord op je eventuele vragen.

Wanneer je start met deze opleiding, stelt je persoonlijke docent zich aan je voor.

Voordelen van onze digitale leeromgeving

  • de studiehandleiding doornemen;
  • lessen bestuderen;
  • video’s bekijken en oefeningen beluisteren;
  • huiswerk en eventuele vragen naar je docent sturen;
  • je digitale coach activeren om je extra te stimuleren;
  • alle huiswerkcijfers en eventuele examencijfers op een rij;
  • de mediatheek bezoeken voor belangrijke downloads.

6 maanden bij een gemiddeld studietempo van vier uur per week. Je kunt ook meer lessen per maand bestuderen. Dit verkort uiteraard de studieduur. Jij bepaalt jouw eigen tempo.

Onze opleidingen lopen altijd via de werkgever (wij leveren niet direct aan werknemers). Voor meer informatie over onze werkwijze, tarieven en opleidingen verzoeken wij u graag contact met ons op te nemen.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Ons Academy  team
staat voor je klaar!

Heb je vragen over deze opleiding? Vul dan ons contactformulier in. 

Je kunt ons ook direct bellen op 
085- 047 7741. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00-18:00.